Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Multi
Luisteren en spreken vanuit het hart : 7 posters om te werken rond verbindende en geweldloze communicatie
Author:
ISBN: 9789031740710 9789031708703 9031740713 Year: 2016 Volume: *3 Publisher: Averbode Uitgeverij Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek nodigt de lezer uit bewust en vreugdevol in het leven te staan, ondanks alle tegenslag en pijn. Wanneer je met de nodige liefde naar jezelf kijkt, kun je ook je hart openstellen voor de ander. In dit boek leer je verantwoordelijkheid op te nemen voor eigen gevoelens en behoeften en empathisch te luisteren naar anderen. Dat gebeurt op basis van objectieve waarneming, zonder oordeel. Bij het oplossen van conflicten heeft dit model van Marshall Rosenberg al veel diensten bewezen.In het eerste deel geeft de auteur reflecties voor het persoonlijke leven, met vragen die helpen dieper inzicht te krijgen in zichzelf. In het tweede deel worden de stappen van Verbindend en Geweldloos Communiceren toegelicht met voorbeelden en oefeningen voor kinderen en jongeren.Bron: https://www.averbode.be/Pub/inspirantjes/Luisteren-en-spreken-vanuit-het-hart.html


Book
Voorbij de hoge bergen : verhalen uit Axenland
Authors: --- ---
ISBN: 9028929606 9028929630 Year: 2001 Publisher: Kapellen Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat 20 verhalen die ouders en leerkrachten kunnen gebruiken bij de relationele vorming van kleuters en kinderen uit het eerste en tweede leerjaar. De verhalen gaan over de dieren uit de axenroos, uit Axenland en tonen 10 karakters, 10 manieren om met anderen om te gaan.

Keywords

Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- axenroos --- #PBIB:+108.22 --- Gevoelens --- 456 --- didactiek --- schoolboeken --- verhalen --- 415.3 --- 433.75 --- Axenroos --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Verhalen --- basisonderwijs --- emoties --- kinderboeken --- relationele opvoeding --- sociale vaardigheden --- spelen --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- 476.2 --- CARE --- Handboek/cursus --- axen --- axendieren --- eerste graad ba.o. --- kleuters --- relaties --- relationele vorming --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- Affiches --- Agologie --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale redzaamheid ; kleuteronderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Relationele vorming : basisonderwijs --- Sociale opvoeding; ba.o. --- Verhalen : dieren --- kleuterschool: relationele opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- didactiek algemeen - overige vakken --- Uitvoerende functies --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- eerste graad ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- socio-emotionele opvoeding --- socio-emotionele ontwikkeling


Book
Schooltijd vieren : handboek voor vieren op de basisschool
Author:
ISBN: 9055731323 Publisher: Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vieringen en gedenkdagen zijn bouwstenen voor het menselijk leven en brengen er structuur en samenhang in. Veel cruciale ervaringen worden juist in schooltijd opgedaan en moeten dus daar ook gevierd kunnen worden : een cultuur van vertellen en vieren hoort wezenlijk bij het pedagogisch klimaat van een basisschool. Dit boek wil geen handleiding zijn voo rhet samenstellen van allerlei pretpaketten. Hier gaat het meer over vieringen die belangrijke levenservaringen van kinderen willen verdiepen, ervaringen die mensen kunnen maken of breken. Suggesties voor het vieren van een verjaardag bijvoorbeeld, gaan niet over het maken van orignele feestmutsen en verantwoorde versnaperingen, maar staan stil bij leeftijd. Dit boek is bedoeld voor alle basisscholen, welke hun geaardheid ook is. Het vieren is nl. niet noodzakelijk aan godsdienst gebonden. Daarom sluiten de hier uitgewerkte vieringen aan bij zowel belangrijke ervaringen uit het leven van alledag, alsook bij feest- en gedenkdagen van verschillende levensbeschouwelijke tradities. Her vieren is dus afgestemd op de multiculturele en multilevensbeschouwelijke samenstelling van de hedendaagse schoolpopulatie.

Keywords

feesten --- Didactics of religion --- kerkelijke feesten --- Didactics of Kindergarten --- Christian pastoral theology --- kindervieringen --- Didactics of primary education --- #GGSB: Liturgie --- basisonderwijs --- didactiek --- godsdienst --- kinderviering --- liturgisch jaar --- 247 --- katholicisme --- liturgie --- schoolvieringen --- 247.9 --- 478.6 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienst --- Vieringen --- 471.43 --- 474.9 --- 476.1 --- 912.1 --- Advent --- Basisonderwijs --- Basisschool-vieringen --- Bomen --- Carnaval --- Dierendag --- Dood --- Feesten --- Feestvieren --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Intercultureel onderwijs --- Islam --- Jeugdboekenweek --- Jodendom --- Kerstmis --- Kinderen --- Kindervieringen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Noach --- Pesten op school --- Pinksteren --- Ramadan --- Schooljaar --- Sinterklaas --- Tijd --- Vasten --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vrede --- Weekopeningen en -sluitingen --- 478.6 ) Godsdienstonderwijs --- basisonderwijs : vieringen (ler) --- vieringen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Vieringen ; basisonderwijs --- 478.9 --- feest vieren --- vieren: didactiek lagere school --- katholicisme - liturgie --- Liturgische gebeden en gezangen --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Wereldoriëntatie --- Overige onderwerpen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Kalenderfeesten - Volksfeesten --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Didactics of social education --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Viering --- Geloofsopvoeding --- Liturgie


Book
Wat voel ik?
Authors: --- ---
ISBN: 9076830436 Year: 2005 Volume: *3 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en een dialoog willen aangaan. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! Ben je jaloers op je broers en zussen? Vind je het eng om in je eentje te spreken voor de hele klas? Hoe weet je dat je ouders van je houden? Wat is het beste : alleen of met vrienden? Waarom maak je ruzie met de mensen van wie je houdt? Is het leuk om verliefd te zijn?


Book
De genietbare school : op weg naar een aangenaam leer- en leefklimaat op scholen
Authors: ---
ISBN: 904411431X 9789044114317 Year: 2003 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)


Book
Peinzen : 49 filosofische vragen voor kinderen
Author:
ISBN: 9033459418 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen volwassenen maar ook kinderen kunnen peinzen. Van nature hebben zij de neiging om vanzelfsprekendheden in vraag te stellen. Hun onderzoekende, nieuwsgierige en vragende ingesteldheid komt het sterkst tot uitdrukking in de zogenaamde waarom-vragen. Vragen die voor volwassenen vaak niet zo evident zijn om te beantwoorden. Peinzen sluit aan bij de vragende houding van kinderen. De auteurs willen hen de gelegenheid bieden om na te denken over geluk, vriendschap, de dood en vele andere meestal levensbeschouwelijke onderwerpen. In het theoretische gedeelte van het boek wordt ingegaan op de achterliggende gedachten van filosoferen met kinderen. Wat is kenmerkend voor de inhoud, de methode en de houding bij het filosoferen met kinderen? En filosoferen hoe doe je dat? In het praktische gedeelte van Peinzen zijn negenenveertig filosofische vragen uitgewerkt. Vragen die de afgelopen jaren in nauwe samenwerking met het onderwijs ontwikkeld en getoetst zijn. Peinzen is bestemd voor leerkrachten in het kleuter- en basisonderwijs, voor ouders en andere belangstellenden.


Book
Leren aan de werkelijkheid : geloofscommunicatie in een wereld van verschil
Author:
ISBN: 9033451182 9789033451188 Year: 2003 Volume: 49 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op welke wijze is de werkelijkheid van jongeren en volwassenen vandaag nog een ruimte waarin een gelovig levensperspectief een plaats kan krijgen? Vanuit deze onderliggende vraag wordt in elk van de bijdragen van dit boek aan specialisten de vraag gesteld naar de relevantie en de mogelijkheden van geloofscommunicatie in een 'wereld van verschil'. Daarbij overstijgen de auteurs het pessimisme over de huidige kortsluiting tussen geloof en werkelijkheid. (Bron: covertekst)


Multi
Kleuterwijs : instrumentale versie
Authors: --- ---
ISBN: 9080497126 Publisher: Meesters in Muziek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op deze cd staan alle 150 liedjes uit Kleuter-wijs in ee ninstrumentale versie. In de gewone versie worden de liedjes uitgevoerd door solostemmen, basisschoolgroepen en diverse ensembles. Elk liedje, hoe klein ook, heeft zijn eigen sfeer gekregen. De cd´s zijn bedoeld voor gebruik thuis, in de klas en voor de leraar om zichzelf het lied aan te leren.


Book
Wat geloof jij? : een overzicht van de wereldreligies door de ogen van kinderen
Author:
ISBN: 9057881608 9020964356 9057881489 9789020964356 9789057881480 Year: 2005 Publisher: Tielt Amersfoort Lannoo Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nadruk ligt op het dagelijks leven in de verschillende grote godsdiensten, verteld door kinderen. In het lesmateriaal worden verhalen uit de godsdiensten verteld en leren kinderen belangrijke feesten en gebruiken kennen. De eerste kennismaking helpt leerlingen zich een beeld te vormen van wat godsdienst is en welke grote godsdiensten er zijn.


Book
Hoop doet leren : aanzet tot een pedagogie voor katholieke dialoogscholen
Author:
ISBN: 9789085285144 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Halewijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In katholieke dialoogscholen is er plaats voor iedereen. De hoop op een duurzame, rechtvaardige en gastvrije samenleving doordesemt er onderwijs en vorming. De hoop toont zich in elke klas, op elke speelplaats, in elke school. Zij wordt zichtbaar in de generositeit van leraren, in de verbeelding van leerlingen, in de visie van schoolleiders.

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by